Did Yahoo Help Send a Chinese Journalist to Jail?

Today's Best Tech Deals

Picked by PCWorld's Editors

Top Deals On Great Products

Picked by Techconnect's Editors

A media watch group alleged this week that Yahoo gave the Chinese government access to e-mails sent from a journalist's personal Web account, helping land him a 10-year jail sentence.

Shi Tao, an editorial department head at the Contemporary Business News in China's Hunan Province, was convicted of divulging state secrets by a court in the provincial capital, Changsha, last April, according to Reporters Without Borders, a French press freedom organization.

The Yahoo e-mails were used as material evidence in the conviction, according to information provided by the group.

"We already knew that Yahoo collaborates enthusiastically with the Chinese regime in questions of censorship, and now we know it is a Chinese police informant as well," the group says.

Yahoo was not immediately ready to respond to the allegations, and a representative in the company's Hong Kong office said it might issue a statement late Wednesday or early Thursday morning.

Ethical Considerations

The media watch group says that while Internet companies like Yahoo and Google face a dilemma of complying with the laws of the countries in which they operate--leading them to censor certain information in China, and apparently hand over personal emails--they need to consider the cost of their efforts.

"Does the fact that [Yahoo] operates under Chinese law free it from all ethical considerations? How far will it go to please Beijing?" the group asks.

Tao pled guilty to the charges, according to materials related to the case provided by Reporters Without Borders, in the hope that doing so would reduce the penalty. The incriminating e-mail, sent on April 20, 2004, contained information regarding a Chinese government warning for its commissars to be vigilant ahead of the 15th anniversary of the Tiananmen Square massacre and watch out for dissident activity.

The journalist sent the information via e-mail to a pro-China democracy Web site based in New York, www.asiadem.org, and it was published under the alias 198964, the date Beijing crushed the student-led democracy movement, June 4, 1989.

U.S. Internet companies have been scrambling to build their presence in China's growing Web market. In recent months, EBay and Yahoo have inked deals to further their presence in the country. In a high profile deal announced last month, Yahoo agreed to pay $1 billion and turn over its China operations to Alibaba.com, in return for a 40 percent stake in the Chinese company.

Note: When you purchase something after clicking links in our articles, we may earn a small commission. Read our affiliate link policy for more details.
  
Shop Tech Products at Amazon