When the Web Got it Wrong

Today's Best Tech Deals

Picked by PCWorld's Editors

Top Deals On Great Products

Picked by Techconnect's Editors

1 2 3 4 Page 3
Page 3 of 4

4. All the news that's fit to hack

September 2001: Just how hard is it to break into an online news site and create havoc? White Hat hacker R. Adrián Lamo decided to find out. Using just a Web browser, Lamo gained access to Yahoo's internal news servers and altered a Reuters story about Dmitry Skylarov, a Russian programmer accused of violating the DMCA.

It wasn't until Lamo contacted Web site Security Focus, which in turn contacted Yahoo (at Lamo's request), that his purple prose came to light:

"The modified story warned sardonically that Skylarov's work raised 'the haunting specter of inner-city minorities with unrestricted access to literature, and through literature, hope.'... The text went on to report that Attorney General John Ashcroft held a press conference about the case before 'cheering hordes', and incorrectly quoted Ashcroft as saying, 'They shall not overcome. Whoever told them that the truth shall set them free was obviously and grossly unfamiliar with federal law.'"

Yahoo later said it fixed the errors that allowed Lamo to access its news feed. When asked about his 8-year-old hack, Lamo said

"I deliberately chose an older news story to edit, which had scrolled off the front page, as a courtesy to Yahoo!. ...[My] actions required no password, just some very detailed analysis of Yahoo! internal URL structure and hostnames."

A few months later Lamo broke into the New York Times' internal computer network, where he added his name to the paper's confidential database of experts. That deed earned him a hefty fine and three years' probation.

3. Obama's radical Muslim education

January 2007: On Jan 17, 2007, Insight Magazine--a Web site owned by the Rev. Sun Myung Moon--published a story claiming that researchers working for Senator Hillary Clinton's presidential campaign had discovered that then-Senator Obama was educated at a madrassa in Indonesia.

The story, which listed no author and named no sources, was spread far and wide by talk radio and Fox News, only to be debunked later by CNN, the Associated Press, the New York Times, and others. Both the Clinton and Obama campaigns denounced the story, and Fox issued a tepid retraction.

Insight's defense? It didn't actually say Obama had attended a madrassa, it merely claimed someone else said it. But the story still managed to spark the myth Barack Hussein Obama is a Muslim, which the echo chamber happily repeated.

After more than 20 years of occasionally dubious reporting, Insight Magazine closed up shop in May 2008. But the myth remains. According to a Pew Research Center survey published this month, one out of ten Americans still believes Obama is a Muslim; for evangelicals and Republicans, the number is closer to one out of five.

2. Bloomberg whacks Steve Jobs

August 2008: Most people don't get to read their own obituaries. But for Steve Jobs, the normal rules just don't apply. Like last August, when Bloomberg News prematurely published a 17-page obit for the Apple icon.

Apparently, a reporter who was updating Jobs' memorial hit the "publish" button by accident. Bloomberg caught the mistake within minutes, though not before catty gossip site Gawker captured it for posterity.

But the Web wasn't done with Jobs yet. A few months later a "citizen journalist" on CNN's iReport site wrote a fake story claiming Jobs had had a heart attack and was rushed to the emergency room. The only actual heart problems were suffered by Apple shareholders, who saw their portfolios plummet by more than 10 percent on the faux news. The SEC investigated whether the "citizen journalist"--apparently a teenager using the name Johntw--planted the story to manipulate Apple's share price, but the agency concluded "Johntw" was just being a jerk.

1 2 3 4 Page 3
Page 3 of 4
Shop Tech Products at Amazon